拝啓
平素は格別のご高配を賜り誠にありがとうございます。
2024年は世界情勢が政治、経済面で不安定さを増し、激動の一年となりました。一方、日本国内を見渡すと、物価と賃金が上昇し、企業業績が全般に堅調に推移したほか、円安基調を背景にインバウント需要が大きな盛り上がりを見せました。かつてない規模で外国人旅行客が日本を訪問し、日本の文化、食、製品に触れることで、外国人消費者にとって日本ブランドがより身近なものになった一年でもあります。
カンターは2024年5月に「ビジネスを成功に導く「ブランド成長のためのブループリント(英文正式名称:Blueprint for Brand Growth)」」を発表しました。意義ある差別性を備えたブランドはより多くの人々に使ってもらうようになり、市場シェアを高め成長するという前提に基づき、カンターはブランドを拡大成長させる3つのフレームワークを膨大な自社データと共にご提供します。
今年5月以降、弊社はイギリス本社及び世界各地で多数の関連発表を行い、グローバル企業のCMOの方々を始め、世界各地で多くの反響をいただいております。
カンターは日本企業が今後、ブランドを核にして大きくビジネスを成長させる余地があると考えています。日本企業は世界中で素晴らしい製品や技術を提供していますが、弊社のBrandZ(※世界54か国のブランドエクイティレポート)における日本企業のランクインはわずか2社(TOYOTA、NTT)です。
国内ではインバウンドの追い風により外国人消費が加速しています。観光庁が発表している訪日外国人旅行消費額は1兆9,480億円、これは2023年同期比41.1%増、2019年同期比64.8%増です。その内訳を見てみると、近隣のアジア諸国のみならず、28%増の米国はじめ、カナダ、オーストラリア、英国、フランス、イタリア、ドイツ、スペイン等欧州各国からの訪日も前年同期比で増えています。
日本企業や日本で展開する企業ブランドが世界中の消費者に選ばれ継続的に成長できるよう、カンターはブランドのプロフェッショナル集団として皆様をサポートさせていただく所存です。
2025年の皆様の更なるご発展をお祈り申し上げますと同時にカンターへの倍旧のご愛顧を賜りますようお願い申し上げます。
敬具
合同会社 カンター・ジャパン
マネージングダイレクター
佐々木 亨
We are truly grateful for your continued support.
The year 2024 was a year of upheaval, with the world becoming increasingly unstable both politically and economically. In Japan, on the other hand, prices and wages rose, corporate performance was generally strong, and inbound demand picked up significantly on the back of a weakening yen. The year also saw an unprecedented number of foreign tourists visit Japan, and the Japanese brand became more familiar to foreign consumers through exposure to Japanese culture, food and products.
In May 2024, Kantar launched the Blueprint for Brand Growth, which provides guidance on how marketers can influence sales and profits to grow their businesses. The Blueprint for Brand Growth is a breakthrough in understanding how businesses build profitable, strong and sustainable brands. Since May this year, we have made a series of announcements at our UK headquarters and around the world and have received a lot of feedback from CMOs of global companies and many others around the world.
Kantar believes there is scope for Japanese companies to grow their business significantly in the future, with their brands at the heart of it. Japanese companies provide excellent products and technologies around the world, but only two Japanese companies (Toyota and NTT) are ranked in our BrandZ (a brand equity report for 54 countries around the world).
In Japan, the rise in inbound tourism is boosting overall domestic consumption. According to the Japan Tourism Agency, consumption by foreign visitors to Japan totalled ¥1.948 trillion, an increase of 41.1% compared to the same period in 2023 and 64.8% compared to the same period in 2019. Looking at the breakdown, the number of tourists visiting Japan has increased not only from neighbouring Asian countries, but also from the US (up 28%), Canada, Australia, the UK, France, Italy, Germany, Spain and other European countries.
As an indispensable brand partner, Kantar is committed to helping Japanese companies and brands operating in Japan continue to shape your brand future and be chosen by consumers around the world.
We wish you continued success in 2025 and look forward to your continued support of Kantar.
Toru Sasaki
Managing Director
Kantar Japan Inc.